Saturday 22 May 2010

Life is Good



Bisous met haar voltallige B-nest

Het gaat goed met Bisous en haar pups. Met alle tien! Ze drinken goed, groeien goed, slapen tussendoor en 'kwaken' er af en toe op los. Ze zijn mooi, lief en heerlijk! Zo zacht en zo perfect, zo aandoenlijk met hun oogjes nog dicht. Bisous en ik knuffelen ze elk op onze eigen manier heel erg veel.

Drinken is hard werken, dat zie je, dat hoor je!

Het is geen lichte klus voor een moeder, tien van die kleintjes. Als groep 1 met volle buikjes tevreden weg soest, begint groep 2, de andere vijf, alweer te kwaken van de honger. Dat is dus non stop zogen... Gelukkig zijn de pups gedurende de dag ook wel eens allemaal tegelijk in diepe rust verzonken. Dan kan Bisous even uitpuffen op de koele tegels. Of buiten, in haar kuil. Die kuil heeft Janet 2 dagen voor de geboorte van de pups gegraven. Bisous had toen nog geen weeën en lag rustig vlakbij mij, in volle verwachting en afwachting. Maar Janet weet alles van zogen en bevallen en kuilen en melk... Janet was maar vast begonnen... Onze opper moeder.
Bisous is erg blij met haar kuil.

Bisous' kuil: kraamkadootje van Janet

En als ik opsta, komt Bisous meteen ook in de benen; ik hoef haar niet aan te sporen of uit te nodigen. Bisous weet: zij en ik zijn een team! En dat laat ze me heel vaak voelen.

Vader Tessel aan de verkeerde kant van de deur...

De andere honden reageren verschillend op de bedrijvigheid en het beschermende gedrag van Bisous: Ollie durft niet meer door de gang te lopen wanneer Bisous daar is, of wanneer hij vermoedt dat ze zich daar misschien ophoudt. Hij is 1 keer afgesnauwt, toen Bisous net moeder was, en dat heugt hem nog goed. Jazz, Tessel en Janet worden door Bisous getollereerd, tenminste, zolang ze achter de gesloten deur blijven. Baguette en Zoë hebben groot ontzag voor de chocolade mama. Dat betekent: op de rug liggen, met afgewend hoofd. Bisous vindt dat heel normaal.
Tessel stond gisteren te snuffelen en vol afwachting te kijken naar die dichte deur van waarachter al die leuke geluidjes kwamen... Deze vader erkent zijn kids, alle tien! Maar hij mag ze nog even niet zien. De pups en moeder hebben nog veel rust nodig.

Zwart & Chocola

Hoewel Bisous af en toe erg toe is aan even een blokje om, of liggen in haar kuil, of spelen met Jazz en Janet, is ze heel erg in haar nopjes met haar pups. Heel erg.
Als ik de werpkist verschoon, kampeert ze even met haar pups op de grond, op een kleedje. Vijf babies in het kratje, vijf babies aan haar borst. Zogen kan je overal in de puppiekamer!

Tijdelijke nederzetting op de grond...

... en op de bank.

Flesje geven

Bisous heeft gelukkig heel veel melk, haar tietjes raken bijna de grond en lekken geregeld een druppel... Maar toch help ik af en toe met een flesje. Dan krijgen de hele dikkerds hun ruime portie en heeft mama af en toe even vrij af. Dan zogen we samen het hele stel, in de werpkist; zij vijf pups aan de borst, ik de andere vijf aan de fles. Daarna gaan ze tukken en kan kan moeder de puppiekamer even verlaten. En dat is echt geen overbodige luxe!

Uitgeteld, volgedronken in dromenland

Het leven van de pups is goed! En zo moet het ook zijn. Bisous is ook in opperbeste stemming, de roedel speelt buiten in de zon. En mijn leven is mooi en rijk met al deze laabs, groot en klein. Nieuwe vriendjes en oude vertrouwde bekenden. Mijn, onze, makkers!

Schoonslapen 1

Schoonslapen 2

"My life is good!" (Billet Doux) (het rood in de hals is nagellak)