Saturday 21 January 2012

Jazz is Zess!


Mijn liefste helper

Jazz, mijn co-piloot, mijn rechterhand, mijn rots, mijn liefs, is vandaag alweer zes jaar. Samen met haar 8 broertjes en zusjes werd ze in de nacht van 21 op 22 januari geboren. Jazz was de eerste, dat kan geen toeval zijn.

Streepje voor, dasje om

Jazz is de snelste, de gevoeligste, de slimste. Jazz kan rennen en dan de turbo aanzetten. Jazz is onze Alfa. Jazz houdt alles in de gaten, grijpt in als het niet anders kan, is streng doch rechtvaardig. Jazz is bijna een mens. Maar dan beter. Soms zit ze bij ons terwijl we overleggen, en dan denken we wel eens:"Wanneer zal zij iets gaan zeggen?"
Jazz is wijs. Jazz is onstuimig. Jazz is subtiel. Jazz is zacht en lief. Jazz is.

Nels met een Jazz-look

Nelson, haar gele broertje, is behalve sterk en groot, net als zijn zusje, heel gevoelig (wat wil je nog meer, in een man??!). Zes jaar geleden was hij het zonnetje in het nest van Janet en Charlie. Nu is hij Mariƫlla's zon, in Delfzijl.

Nels, lieve Grote Beer!

Zijn roedel bestaat uit 2 baasjes, nog een Nelson (zwart, ook laab) en een paar katten. Net als Jazz gedijt hij goed in de groep. Net zoals Jazz dat voor mij is, is hij de barometer van zijn baasje.

Loeka, ook een streepje voor

Loeka, net als Jazz met een ridge op haar neus, heeft een gezin van vijf onder haar hoede. Plus kippen! Ook Loeka is een echt roedeldier. Een helper. Een maatje. Gevoelig en toch steady.

Loeka:"Ja hoor, ik blijf wel even staan voor een statieportret..."

Jazz ziet alles, niets ontgaat Jazz

Jazz weet/voelt beter dan wie ook aan hoe het met mij is. Jazz is mijn spiegel, mijn roer. In haar rode gordel, zit ze altijd naast mij in de auto. Of we nou naar het dorp gaan, of naar de andere kant van het land, het is Jazz om het even. Ze is bij mij.
Iedere hond is bijzonder. Jazz is bijzonderder.
Happy Birthday en nog vele jaren voor alle broertjes en zesjes!