Sunday 20 June 2010

Over Winnen


Dolce neemt de hindernissen, met Marjan aan haar zijde

"Iets nieuws beginnen is proberen,
Proberen gaat niet meteen goed
Probeer dat bange af te leren,
Wanneer je nieuwe dingen doet."

Dat schreef mijn vader me jaren geleden voor Sinterklaas. En terwijl ik deze foto's van Dolce bekijk, hoor ik die regels in mijn hoofd. Onze Dolce, stoer en dapper maar soms opeens heel klein en kwetsbaar. Dat snapte de roedel niet altijd. Want als zij fel uit de kast kwam, en evenzo fel werd aangepakt, kon ze opeens heel klein, haast bang zijn.

Behoedzaam, volgzaam

Niet deze Dolce, die over de schutting loopt, door de band springt! Minder dan 4 maanden geleden verhuisde ze naar Marjan en Philippe en Bailey. Ze leerde nieuwe mensen en dingen kennen, ging op behendigheid en gehoorzaamheids cursus en mee naar Frankrijk... Heel veel nieuwe dingen om te proberen. En ze is erdoor gegroeid, ze heeft ze geprobeerd en het gaat goed!

Paaltjes, alsof het niets is!

Behendigheid was een hele nieuwe wereld; ze had alleen gehoorzaamheid getraind met mij tot dan toe. De hindernissen zijn hier niet figuurlijk (zoals in het gewone leven...) maar letterlijk en concreet. En met Marjan aan haar zijde, op wie Dolce, dat spreekt uit elke foto, helemaal vertrouwt, doet Dolle dat gewoon.

Dolce, Hoog!

Door, hoog, Over... No problem. Alsof ze nooit wat anders gedaan heeft, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Hopla, door de band

Zo gaat het met Dolce op alle vlakken sinds de verhuizing. Af en toe zien we elkaar, knuffelen we bij, geniet ik mee van haar rust, want die straalt ze uit. Ze is zoveel beter op haar plaats in een gezin dan een roedel. Ze is veel meer zichzelf geworden.

On top of the world met haar Marjan!

En dat is goed om te zien, goed om te voelen. Het was dus helemaal de goede beslissing om van Dolce geen huishond&fokteef maar 100% huishond te maken. Jammer dat dit geweldige beest dat nu helemaal uit de verf is gekomen, geen pups op de wereld zal zetten. Want ze heeft bijzondere genen.

Even pauzeren temidden van de madeliefjes

Maar als ik haar meemaak, haar zie en voel wanneer ze ontspannen op mijn schoot zit (ja hoor, dat kan heel goed, al is ze groot en weegt ze 33 kg...), dan is er niets 'jammers' aan. Dit is helemaal goed!

Bailey kan het ook hoor!

Overwinnen zit 'm niet altijd, misschien wel zelden, in letterlijke hindernissen als de behendigheid opstellingen. De grootste overwinningen doen zich voor in het leven zelf. En dan is het proberen en oefenen en dapper zijn, precies zoals mijn vader vroeger al schreef. Dolce heeft alweer zoveel zelfvertrouwen gewonnen, en angsten overwonnen, daar kan geen diploma behendigheid tegen op- Dolle wint het leven zelf!

Bailey en Dolce: een sterk team!